Tuesday 19 March 2013

I seE and I feEL


Dengan asma-NYA yang Maha IndaH.............. 
Selawat dan salam buat Baginda Rasullah saw kekasih kecintaan DIA  serta ahlul bait yg mulia <3

Seindah nama2-Nya, seagung zatnya DIA.... tak terlafaz rasa kagumku pada kehebatan Allah menciptakan alam fana. Melebar senyumku di sepanjang perjalanan ke tempat kerja. Hati mekar berbunga-bunga.

Melalui jalan yg sering kugunakan untuk ke sekolah rendahku dulu membuatkanku terimbau kenangan lama. Mengayuh basikal merah tidak berbrek mengundang bahaya yg tidak diduga. Aku melanggar seekor lembu gemuk!! Lututku luka berdarah, tak jadi ke sekolah. Menangis sambil berjalan pulang ke rumah...Lembu itu pula berlagak bagai tiada apa2 yang berlaku. Berjalan melulu terus ke padang tanpa menoleh ke belakang.kih3..(> <) Kenangan~

Jalan yang sempit, tak bertar sempurna dan penuh lopak disepanjang parit yang cetek itu memaksa aku menunggang perlahan penuh hati-hati. Bendang menghijau yang terbentang luas di kiri dan kanan menarik pesona. Rumah-rumah kampung di tepi sawah mencantikkan lagi pemandangan desa. Contengan awanan di langit tinggi yang kebiruan menambah seri alam ini. Subhanallah3x...cantik sekali!! Titisan-titisan embun pagi mengkaburkan pandangan. Mengkabus segala yang dipandang dari kejauhan.Sengaja kubuka viper helmetku, agar wajah nyaman terkena titisan suci itu.

Memasuki laluan Kg Bukit, kekagumanku kian menggunung. Pemandangan bukit-bukau yang teguh memasak bumi amat kusukai. Ia merupakan pemandangan yang berbeza daripada jalan-jalan yang sering kugunakan untuk ke UMT. Kesesakan lalu lintasdi jalan tertentu adalah satu  hakikat yang harus kubiasakan. Namun, untung aku bisa menyelit antara puluhan kenderaan itu..alhamdulillah.Small matter...heheh. Yang penting aku suka suasana dan pemandangannya...:)

Kebiasaannya ku tiba di TD Poultry lebih kurang jam 7.50 pagi. Perjalanan selama 15 minit ke situ kurasakan bagai satu terapi jiwa yang menyegarkan ...hehe.suke3x (> <).Jujur kukatakan, aku amat teruja dan gembira ditempatkan di situ. Pengalaman bekerja bersama ayam2 yg sgt ‘wangi’ adalah satu catatan baru dalam kamus hidupku. Benar. Tipulah jika tiada sebarang rasa tak selesa dengan bau yg menusuk hidung atau dengan kerenah pekerja serta staf yg pelbagai, tapi itulah realiti alam pekerjaan yg sebenar! Aku harus pandai menyesuaikan diri, mengawal emosi serta berakhlak sebaiknya di kilang bertuah itu. Alhamdulillah, setakat ini aku berjaya mendepaninya J

Teringat satu perbualan antara aku dan seorang pekerja di situ.
 Beliau bertanya ... “Emm, maah saye nok tanye awok ning..saye bukang nok nyibok, nok tanye je..”. Tak rela kubiarkan jiwanya bertandatanya. Lalu kuizinkan beliau berbuat demikian.
“Awok keje dalam kilang ayang, dok nyusoh ke paka tudong beso tu?? Dok kene daroh ayang kerr???”, soalnya.
Aku senyum. “Tak...”. Jawabku ringkas. Tunduk.
 Ia cuma satu soalan biasa. Tapi bisa menggugah iman dan pendirian jika tiada kejelasan matlamat. Moge Allah tsabatkanku pada jalan yang lurus, jalan yg dicintai-Nya...aamiin J

Selama lebih kurang sebulan di situ,aku kira ada satu dua perkara yang kurasakan bakal memberi kesan pada diriku. Apa dia? Pertama; masalah pendengaranku kian terjejas dek bunyi bising mesin2 besar dalam kilang memproses ayam itu. Kedua; masalah resdungku juga makin parah akibat debu-debu tebal yang kuhidu percuma ketika bekerja disamping debuan hitam yang menempel pada muka...huhu..SENYUM SAJA~

Aku benar2 sudah jatuh cinta! bukan kerana kerja itu, tapi lokasinya sangat dekat dengan pantai kecintaanku ^______^ . Apa lagi, sangat kerap aku menjadi tetamu setianya. Usai kerja dan solat, terus memacu Himmah ke sana. Duduk di atas batu-batu sambil mata dihidang keindahan lukisan alami. Telinga mendengar alunan muzik ombak pantai. waaaahhhhhhhhHHHHH ~ syokk!

Mungkin sesiapa yg membaca ni merasakan “ apelaa dayah ni, mende2 remeh ni pon nak feeling2..Biase aje kalo tengok..haha”....dan aku akn jawab “biaq pi la!saya punya suka hati...~”. Ops! Kasarnye..^^ heheh..tapi itulah maksud saye....:)
Sekian <3 <3 <3

No comments:

Post a Comment