Thursday 4 December 2014

:: Senyum sket !

Bismillahirrahmanirrahim... :)

ehhemm...ehhemm..

Cecair jernih menitik di tubir mata. Kepala cepat-cepat diletakkan di atas meja. Mendagu di depan laptop yang sekian terpasang dari tadi. Mengelak daripada dilihat oleh sesiapa.

"Allahummasollialamuhammad..". Kalimah selawat dialun beberapa kali. Mencari sedikit ketenangan daripada kalimah sumber syafaat itu. Kemudian air mata dikesat lembut lalu kepala dibawa bersandar di kerusi. Mata dipejam.

                                          "saya nk cakap ni sebenarnye dari tadi.... T_T"

Kadang-kadang kita boleh menjadi terlalu emosi dengan perkara yang remeh. Terlalu sensitif dengan perkara temeh. Terlalu ambil peduli dengan perkara yang sepele. Tapi, itulah perkara itulah yang mempengaruhi mood dan semangat kita pada hari itu. Orang lain mungkin tidak boleh membaca perasaan, mood dan riak muka serta tindakan kita, tapi kita  sebenarnya sukar membendungnya!

Kenapa?? sebab sebenarnya ia bukan perkara yang sepele/remeh temeh atau kecil bagi kita. Walaupun orang lain fikir itu adalah sekecil-kecil perkara dalam hidup mereka.

Menyesal?? kenapa nak menyesal bahkan bersyukur amat!hadiah dari Allah bukan?! cuma Allah beri sedikit ujian dengan hadiah yang dianugerahkan itu.. untuk menguji sejauhmana kecintaan pada Dia boleh tergugah oleh satu makhluk yang dipinjamkan itu.. jadi, aku harus senyum :') :') dan mengucapkan seinfiniti kesyukuran atas tanda kasih sayang Allah padaku..alhamdulillah..

Teringat aku satu quote hebat yang mengubat..
""Jika ditakdirkan tidak kita temui sesuatu yang dicari di dunia ini, terimalah hakikat ia memang tidak ada. Di akhirat sana tempat ‘ada’ dan sempurna segala. Jika ‘langit’ hendak runtuh, masakan jari yang kecil ini mampu menahannya. Dalam setiap yang kita miliki, pasti ada jemu dan letihnya. Dalam setiap yang kita tidak miliki, pasti ada kesal dan sayunya. Jangan terlalu dalam segalanya. Jangan terlalu cinta, jangan terlalu benci. Jangan terlalu suka, jangan terlalu duka. Sederhana itulah yang selalu menyelamaktkan ‘hati’ kita.   "

"Jalan-jalan menuju keredhaan Tuhan meliuk lentuk di celah-celah simpang siur karenah insan. Maafkan mereka, jika ingin keampunan Allah. Bantulah mereka, jika ingin bantuan Allah. Hubungan antara sesama manusia itulah medan bagi Allah mendidik sifat sabar, pemaaf, pemurah, redha, sangka baik dalam diri hamba-hambaNya yang soleh. Untuk akrab denganNya, Tuhan menguji kita melalui hamba-hambaNya. "

Barangkali ayat2 pemujuk di atas sudah kerap kali aku kongsikan di fb atau di laman ini sendiri. Takpalah.. untuk diri sendiri. Barangkali jua ramai orang telah lama bersabar dan bertabah dengan kerenah diriku yang sangat banyak kekurangan ni. Kasihan dia dan mereka.. :'( apapun, terima kasih Allah atas tarbiyah yang tak sikit sepanjang hidup ini.

Allahuakbar. Senyuuuum sket..! :)
Wallahualam



No comments:

Post a Comment