Wednesday 5 June 2013

Kait layang2 atas pokok..

Bismillahirrahmanirrahim...
Allohummasolli’alamuhammad...

IndaH sungguh pagi ini. Haruman embun membawaku mengelamun. Entah kemana. Kelajuan 100km/j dirasakan begitu perlahan. Tangan kanan menggenggam kemas handle Himmah, memulasnya sehabis daya. Mujur almost traffic light sempat kukejar hijaunya..huhu..

Tiba di traffic light di hadapan Mydin Mall, aku diberhentikan oleh ‘kuasa merah’. Wayangan lamunanku juga terhenti. Mata memerhati satu persatu kenderaan yang lalu dihadapan. Pandanganku terpaku pada satu susuk tubuh itu. Beliau mengayuh dengan payah basikal tuanya. Kenderaan- kenderaan lain berjaya memintasi beliau walaupun pada awalnya beliaulah yang terkehadapan.Tudung berwarna coklat bersama jubah berbunga menyerlahkan kesopanan dan keayuan yang dimiliki. Sesekali kainnya terselak ditiup angin, tapi tidak menampakkan aurat. Ada stokin dan seluar panjang menutupi. 

Aku menguntum senyum.

“Kalau aku ...malulah nk bawak beskal sorang2 kat tengah2 jalan raye ni. Nak lintas guna traffic light laaagilah malu!.” monologku spontan.

“Mesti mak cik maniS ni berjiwe besO...berani..tak heran ape orang nk kate. Bukan buat mende haram pon! Cume skrg tak ramai org buat. Rase macam asingla skt. Spesel  apeee....kan?! “ hmm. Aku terkagum.

Neuron-neuron dalam otakku bagai bersambungan. Laju. Rasa terpempan tiba-tiba. Gulp!

Ya....ya....ya....semalam. Semalam..semalamlaa..semalamkan rabu~ heheh. Malam yang membuatku rase ‘sweet-sweet sour’ gituu..hati bagai direndam air cuka nak buat asam.Alkisahnye.

Tutup buku.

:: Bukakmateluas2, pakaispekmatekuasetinggipluSkantapembesaR ::

>>suka puisi di bawah. Sipi2 nk kene sy..huhu <3

Diamnya aku bukan membisu
Tunduknya aku bukan pemalu
Pandangan aku bukan termanggu
Jelingnya aku bukan membenci
Berkatanya aku bukan memerli

Gembiranya aku senyuman diukiri
Bisikan membenci aku tolak ketepi
Namun bisikan musuh tetap menyusuki
Api kemarahan menyebabkan migraine di kepala ini
Lantas aku siram dengan keimanan sejati

Sedihnya aku simpan di hati
Harap-harap tak kena sakit jantung bila dah tua nanti
Luahan hati aku tunggu di malam hari 
Menunggu saat tahajud aku pasrahkan pada Ilahi
Penghargaan aku bukan setakat terima kasih daun keladi

Bahkan lebih dekat di sanubari
Doaku telus berharap pada Ilahi
Keberkatan hidup dan ketenangan hati dalam jalan ini
Kemurahan rezeki dan keampunan dosa sebelum mati
Kerana aku yakin itu lebih hakiki

Setakat pujian berlana ke sana sini
Membodek tuan empunya badan tak henti-henti
Hingga aku dilihat pelik dan jauh untuk dirapati
Namun aku tetap tegar berprinsip sebegini
Penilaian fizikal aku tak peduli

Kerana pandangan hati pilihan Ilahi
Biar aku titipkan nasihat untuk diingati
Berbeza personaliti bukan untuk dijauhi
Ia keunikan yang harus diakui
Perbezaan yang sentiasa melengkapi

Jadi, jangan dilabel aku sesuka hati
Kalau diri sendiri tak reti nak memahami
Matlamat hidup aku jelas begini
Masih kaburkah untuk diperhati
Kalau rasa tak puas hati
Haha… sekali lagi ada aku peduli?


(Hapeja Chan et al; 2013)








1 comment: